måndag 7 maj 2012

Skedand.

 

P5078378

En för mig ny uppenbarelse iakttogs idag vid Kortsäbyi. Nämligen ett Skedandpar simmade på “åkern” en bit från vägen. Hur vanlig eller ovanlig skedanden är hos oss vet jag inte, men för mig är den en ny bekantskap. Måste också söka bekräftelse på denna på internet, så nu är man lite klokare igen. Vore nog kanske bäst att hålla tyst om iakttagelserna, risken blir kanske överhängande att man börjar snart ses som en byfåne, men det ligger kanske nära sanningen, så man får bara bocka och ta emot. Men visst är det en bra fritidssysselsättning för en pensionär att titta på och fotografera fåglar och natur.

 

P5070024

Gjorde också en mera ovanlig naturutflykt idag. Jag lastade åbäket på bilsläpan och styrde kosan mot Furuträsket, som finns i ödemarken mellan Märjärv och Ytteresse. Jag parkerade bilen vid storavägen och lastade av åbäket, med vilken jag körde de sex kilometrarna till träsket och fågeltornet som ligger på sjöstranden. Mycket dåligt med fåglar i sjön, endast “stålkråko” kom flygande förbi tornet.

P5078388

  P5070026

Den medhavda bespisningen måste ju också intas, så jag sökte mig till skärmskyddet vid Fjölkoträsket och stoppade i mig mina smörgåsar. Vid det lilla träskets andra sida, fick jag äntligen syn på några fåglar som simmade vid stranden. Det visade sig vara ett gäng “gambäpojka” av gräsandssläktet. Några fler iakttagelser blev det inte, förutm några järpar som flög upp från vägen.

  P5078396

 


Vädret idag: Mest solsken, frisk vind, ca. 10 grader.

Inga kommentarer: