torsdag 14 juli 2011

Smultron och huggormar.

 

Huggorm

Utmed vägen till husvagnen lyser det alldeles rött av smultron. Så mycket smultron har jag inte sett något år tidigare. Det blir till att stanna upp och äta lite av dom goda bären, allt emellanåt. Men på platsen finns också mindre delikata varelser, huggormarna som inte visat sig tidigare i sommar har nu återvänt till stället, som vanligen användes som övervintringsplats för ormarna. Idag när jag var på väg till vagnen stannade jag till en stund för att plocka i mig lite av dom delikata bären, observerade jag tre stycken slingerbultar som låg och värmde sig i solen. Ormarna smälter väl in i miljön bland stenarna och gräset och är hopplöst svåra att upptäcka när dom ligger stilla och värmer sig i solskenet. Hoppas bara att ingen går förhastat och inte ser sig för var dom trampar och sätter ner sina händer när dom lockas av de röda bären. Inget lämpligt bärställe för småbarn och kanske inte heller för lite större barn.

Svart huggorm

Svart huggorm

Inga kommentarer: