onsdag 13 juli 2011

Friluftsteater.

 

morkullemor

Idag fick jag agera publik till ett sällan skådat skådespel. Åtminstone har inte jag sett något liknande tidigare. En morkulla uppenbarade sig plötsligt framför bilen och av beteendet att döma skulle jag närmast bedöma att den mist sitt förstånd eller var skadad på något sätt. Det visade sig att det inte var något sådant, utan den försökte dra till sig uppmärksamheten genom sin teateruppvisning. Först trodde jag att det var mig som den hade i sitt fokus, men efter en stund uppenbarade sig en smygande katt som hade siktet inställt på ett delikat mellanmål. En liten bit därifrån fick jag syn på en morkulleunge som förskräckt försökte hitta ett gömställe vid vägen.

Hur dramat slutade vet jag inte, men på återvägen fanns morkullan igen på samma ställe, men nu flög den bort från vägen, in i skogen, så jag hoppas och tror att ungarna var väl gömda och att kattskrället hade lämnat området.

Inga kommentarer: