torsdag 14 april 2011

Kanottur.

Premiär

Idag företog jag en liten “testutflyckt” med kanadensaren. Isläget konstaterades ändå vara sådant att endast ett par hundra meter kunde avverkas. Samtidigt kunde jag dra lite nytta av turen genom att serva några knipholkar, som finns utplacerade i närheten av åstranden. Holkarna rensades från gammal hyvelspån och nytt tillsattes. Beklagligt nog så fanns det i ena holken 7-8 st. okläckta ägg. Orsaken till detta häckningsmisslyckande tror jag mig känna till. Hoppas det lyckas bättre i år, men det ser lite skralt ut med holkspekulanter, åtminstone för tillfället. Endast ett par knipor som regelbundet visar upp sig i området.

HolkserviceÖveråriga ägg

 

Idag fick jag beskåda vårens första trana, i min närmiljö. Också tofsvipan visade sig för mig, fast den säkert har funnits här redan några dagar.

Första tranan  Tofsvipa

Inga kommentarer: