söndag 2 januari 2011

Naturdag.

 

Matningarna besöktes som vanligt också denna söndagsförmiddag och solrosfröna utdelades till våra bevingade vänner, som troget väntar på sin beskärda del av godsakerna. Efteråt kör jag igång Toyotan och åker en runda till Fossas och kan konstatera att strömstaren också försöker stilla sin hunger, i närheten av åbron.

Åbäket

Hemkommen fyller jag också den egna magsäcken med en portion ärtsoppa, men känner på mig att ännu är dagen inte slut och temperaturen ligger på en rimlig nivå, så en liten skogsutfärd skulle göra gott för själen. Jag lastar lite ved på “åbäket” och kör ut till skogsmatningen som ligger en bit längre bort, vilken jag också besökte på förmiddagens rundtur.

Trädkryparen

Väl framme tar jag den medhavda veden och fixar till en liten lägereld, vilken höjer stämningen och gör att naturens lugn, upplevs på ett njutbart sätt. När röken från brasan spridit sig lite mellan träden, ja… då är han där och kryper och klättrar på samma trädstammar som senaste vinter. Han plockar åt sig av solrosfröna och försvinner för en liten stund, men återvänder igen för att göra om samma procedur. Denna pigga och snabba krabat är en liten trädkrypare, som besökte samma matning hela förra vintern.

Trädkryparen

Blåmes

 

 

 

 

 

Tofsmes

Inga kommentarer: